Anttolan koululaitos täyttää tänä vuonna 130 vuotta. Alla olevan koosteen on koonnut Sirkku Moisio, ensimmäinen vakituinen koulusihteeri 2001-2014.
Lähteinä käytetty Pekka Jormalaisen historiikkia ja Mikko Laihon Anttolan kunnan viimeinen vuosikymmen -kirjaa sekä koulun arkistoja.
Anttolan kunnan koululaitos 130 vuotta 2014
Suomen autonominen
suuriruhtinaskunta, hallitsija keisari Aleksanteri III (1881-1894) ja Nikolai
II (1894-1917)
Toukokuun
11. päivänä 1866 annettiin lopullisesti hyväksytty Suomen Suuriruhtinaan,
keisari Aleksanteri II:n, ”Keisarillisen Majesteetin Armollinen Asetus
kansakoulutoimen järjestämiseksi Suomessa.” Uno Cygnaeus perusti
kansakoululaitoksemme ja säännöllinen kansakoulutoiminta alkoi maassamme
1860-luvulla.
Anttolan
seurakunta perustettiin 1872 ja 1870-luvulle saakka Anttolassa on pidetty
seurakuntien alaisia kinkeripiirejä ja niissä toimivia ”kouluja”. Tämä paikasta
toiseen siirtyvä alkeiskoulu, ns. kiertokoulu, on Anttolassakin ollut
ensimmäinen yhteiskunnan toimesta järjestetty opetuksen muoto vuoteen 1884
saakka.
1880-luvulla
kansanopetuksen uudeksi koulumuodoksi kehittyi Suomessa pyhäkoulu. Se oli
kirkon johtamaa toimintaa, jossa maallikoitten pitämään hartaustilaisuuteen
liitettiin opetustuokio.
Kiertokoulu
säilyi Anttolassa jopa 1930-luvulle saakka ja oli kinkereiden lisäksi ainoa
järjestetty opetusmuoto.
Anttolan kunnasta tuli itsenäinen kunta 1873.
Kuntakokouksen
päätöksellä 17.5.1884 Anttola sai ensimmäisen kansakoulunsa, Kirkonkylän
koulun. Koko maassa oli 1886 vain 500 kansakoulua.
Anttolan
seurakunta antoi koululle lahjoituksena tonttimaan; ”Anttolan kansakoulu
sijaitseva Pappilan maalla Patalahden ja Rautalahden välisellä niemekkeellä,
rakennettu v. 1884. Koulun kiinteistö: 1. Asuinrakennus, joka sisältää
lukusalin, työhuoneen, 2 kammaria, suuremman ja pienemmän eteisen, kyökin ja
ruokahuoneen. 2. Aitan ja halkoliiterin. 3. Kiviläävän, heinäladon ja
piilohuoneen. 4. Sauna ja kota.”
Siinä aloitettiin opetustyö
20.10.1884. Koulun vihkiäisjuhlaa vietettiin 19.1.1885. Ensimmäisessä sisäänkirjoituksessa
merkittiin koulun vahvuudeksi 26 oppilasta.
Ensimmäisen
lukuvuoden alkamiseen 20.10 oli syynä opettajapula. Koululle ei yrityksistä
huolimatta saatu opettajaa, jolloin seurakunta luovutti kunnalle kiertokoulun
opettajansa.
Siihen aikaan kansakoulunopettaja oli maaseudulla erittäin
arvostettu ”kansankynttilä”.
Ensimmäinen oma kiertokoulun opettajan virka perustettiin
Anttolaan 1873.
Opettajan
tuli taitaa sisäluku ja välttävä kirjoitustaito, neljä luvunlaskun ensimmäistä
laskentaa ja kristinopin kappaleet yksinkertaisesti. Nuottitieteen ensimmäiset
alkeetkin tuli tuntea voidakseen äänellään johdattaa nuorukaisia.
Opettajan
palkasta huolehtivat talolliset maksamalla 50 penniä ja torpparit maksamalla 40
penniä pariskuntaa kohden. Lisäksi opettaja sai vapaan asunnon ja usein
ylöspidon talossa. Koulu
toimi vuoteen 1909 saakka yksiopettajaisena, vaikka oppilasmäärä oli useita
vuosia ollut yli 50.
Suomi itsenäistyi
1917 ja Suomen ensimmäinen presidentti
oli K.J. Stålberg 1919-1925
Toisen
opettajan, ”ylhäisemmän yhteiskansakoulun apuopettajattaren”, virassa
työskenteli 1912 - 1952 Hilja Manninen, jonka 40 vuoden työhistoria on
tiettävästi Anttolan työskennelleistä
opettajista pisin. Hän työskenteli sekä ensimmäisen että toisen
maailmansodan aikana.Vuonna 1923 saatiin kouluun kolmas, ns. ”alakansakoulun
opettajan” virka ja oppilaita oli 112.
Anttola
oli syrjäinen ja pieni paikkakunta. Se
oli myös laaja sekä vesistöjen pirstoma. Alettiin keskustella kunnan
jakamisesta koulupiireihin ja kunta jaettiin Kirkonkylän, Hauhalan ja
Pohjoiskulmakunnan piireihin. 1920 kunta jaettiin kuitenkin kahdeksaan piiriin
ja kaikissa piireissä Nurholaa lukuunottamatta oli oma koulu.
Varsinkin
miesopettajat vaihtuivat jatkuvasti, seikka, joka suuresti haittasi koulun
toimintaa.
Ensimmäisinä
vuosikymmeninä opettajat saivat palkkansa lähes kokonaan luontoisetuina.
Rahapalkan osuus oli hyvin vähäinen. Kunta järjesti opettajalle asunnon
valoineen ja lämpöineen. Opettajille annettiin viljelysmaata, lehmänlaidun ja
navettakin. Mikäli nämä puuttuivat, niistä maksettiin korvausta vielä
1950-luvulla. Valtiolta tuleva rahapalkkaosuus kasvoi vuosikymmenten
aikana ja 1960-luvulta lähtien opettajat ovat olleet kokonaispalkkauksessa.
Esimerkkinä
mainittakoon opettajan palkasta johtokunnan ilmoitus virkaa auki julistettaessa
10.8.1924 3 § : ... valtionavun lisäksi tulee kunnalta asunto, valo, lämpö, 200
mk, 2000 kg kylvöheiniä, 500 kg kauranolkia, 3 hl kauroja, jatkokurssi- ja
ylitunneilta 2 mk/ tunti, 5, 10 ja 15 vuoden nuhteettomasta palveluksesta 240
mk kerrallaan.”
Palkkaus oli erilainen perheellisellä ja perheettömällä
yläkansakoulun opettajalla sekä alakoulun-opettajalla.
Johtokunnat
Läpi vuosikymmenten koulujen toimintaa johtivat ja valvoivat
johtokunnat.
Johtokunnan tehtävänä oli alusta alkaen jakaa oppilaat
varallisuuden mukaan varattomiin ja varakkaisiin jaettavien
oppilastarvikkeiden, käsityötarpeiden, koulukirjojen, vaate- ja
jalkineavustusten, koulukeittolassa jaettavan ruoan ja joissakin tapauksissa
matka-avustusten suhteen.
Varattomien oppilaiden avustus jatkui kaikissa johtokunnissa
niiden toimikauden loppuun ja vielä useita vuosia peruskoulussakin.
Kyyditys- ja majoitusavustusta pitkämatkalaisille oppilaille
alettiin myöntää 1950-luvulla.
15.5.1915 johtokunta päätti perustaa oppilaspuutarhan
koululle. Tarkoituksena oli kehittää oppilaiden alkuharrastusta keittiökasvien
viljelykseen. Opetuksellisten näkökohtien ohella puutarhasta muodostui
merkittävä tekijä koulukeittolatoiminnan alkamiseksi.
Vuosina 1919-1922 annettiin koulun kaikille oppilaille
koulukeittoa kolmesti viikossa 25 viikon aikana. Vuonna 1932 maitopäiviä oli
viikossa jo viisi. Vuonna 1959 johtokunta kehoitti vellien ja keittojen määrää
vähennettäväksi. 1960-luvulla tulivat ruokalistat käyttöön. 1970-luvulta
lähtien oppilaat ovat saaneet aterian koulupäivinä ja se vastaa
ravintoarvoltaan 1/3 päivän ravinnon-
tarpeesta.
Opetusvälineet
Koulu sai alusta alkaen ajan vaatimusten mukaan
välttämättömimmät opetusvälineet, kuten taulut, kartat, karttapallon, kuvataulut
ja karttakepit.
Hyvin monilukuinen nimikkeiltään ja
kappalemääriltään oli alusta lähtien koulun veisto-kalusto, ”käden taitojen”
kehittämiseen.
1887
esitti johtokunta, että ”kouluun on välttämättömän tarpeellinen hankkia
Harmoni, koska veisannan opetuksesta ei voi ilman sitä mitään tulla.”
Arpajaisilla hankittiin lisätuloa, jotta voitiin hankkia uusia opetusvälineitä.
1917 otetettiin kiitollisuudella vastaan lahjoituksena 198,70 mk
iltamatoimikunnalta ompelukonetta varten.
1926 hankittiin koululle köydet, renkaat, puolapuut ja rekki
voimistelunopetusta varten.
Vielä
1960-70-lukujen vaihteessa hankittiin koulun käytöön ensimmäinen televisio
paperinkeräysvaroin.
Ennen
peruskouluun, 1974, siirtymistä opetusvälinehankintoja yhtenäistettiin
tärkeimmiltä osin ja hankittiin kunnan kaikille kouluille diaprojektorit,
nauhurit, piirtoheittimet, monistus- ja kirjoituskoneet. Vielä 1970-luvun
alussa opettajat käyttivät omia radioitaan kouluradiota seuratessa.
1990-2000-luvuilla
ovat kouluihin tulleet tietokoneet ensin opettajien käyttöön ja uuden
yhtenäiskoulun valmistuttua myös oppilaat ovat saaneet käyttää tietokoneita.
Nettikahviossa ja Mutterissa oli ja on koneita oppilaiden käytössä.
2010-luvulla uusina välineitä ovat tulleet mm. iPadit ja älytaulut.
Kiinteistöt
Pyrittiin jo alusta lähtien huolehtimaan koulun
terveydellisten olojen parantamisesta, lämmöstä ja ilmanvaihdosta. 1917
johtokunta päätti teettää kummallekin luokalle juoma- ja pesulaitteen.
Valaistuksessa käytettiin vuoteen 1949 saakka öljylamppua
tai kynttilää. Sähköt saatiin kirkonkylälle 1949.
Kiinteistöjen lämmitys ja siivous kuuluivat aluksi
oppilaille. Oppilaat tulivat ajoissa ennen koulun alkua ja laittoivat tulet
uuneihin ja koulupäivän päätyttyä siivosivat tilat. Vuonna 1923 se kiellettiin
töiden aiheuttamien terveydellisten haittojen takia. Tosin vielä 1930- luvun
lopulla oppilaiden käyttö lämmitysapuna palkatun työvoiman ohella oli yleistä.
Muisto 1918-1920-luvulta. ”Lämmitysvuorossa ollut
poikajoukko tuli kouluun klo 04:n aikoihin. Laitettuaan uunit lämpiämään pojat
koettivat aikansa kuluksi löytää muuta tehtävää. He keksivät torvet, joihin ei
saanut koskea. Nyt ei ollut ketään näkemässä, joten käytiin käsiksi ensin
isompiin
torviin. Pojat puhalsivat ja ääntä lähti, niin että talo
tärisi. Konsertti ei saanut kestää kauan, sillä luokan seinän takana olevassa
asunnossa opettaja Hilja Manninen, saatuaan oudon herätyksen, antoi pojille
löylytyksen epäsovinnaisesta konsertoimisesta.”
Kyläkoulut
Pitkälahti
Syksyllä 1911 aloitettiin koulun ensimmäinen täysi
lukuvuosi, oppilaita oli 19. Oma koulutalo saatiin vasta vuonna 1928 ja se
vihittiin käyttöön 28.10. Vuonna 1946 todettiin luokkahuoneen siivoaminen liian
raskaaksi lapsille ja se annettiin urakalla tehtäväksi. Oppilaspuutarhasta
saatiin kouluruokaan vähän vaihtelua.
Koulurakennus paloi salaman sytyttämänä 11.8.1961 ja uusi koulurakennus
vihittiin 15.11.1964. Oppilaita oli vain 10, kun koulun viimeinen kevätjuhla
pidettiin 3.6.1979. Opettajia 68 vuoden aikana ehti olla 25.
Ruokola
Koulu Ruokolassa alkoi syksyllä 1920 ja oppilaita oli 24.
Koulua varten ostettiin maalaistalo, joka kunnostettiin kouluksi. Lisärakennus,
johon tuli mm. koulukeittola, valmistui 1956. Koulun viimeisten 16 oppilaan kevätjuhlaa
vietettiin keväällä 2000, kun Anttolan viimeiset kyläkoulut lakkautettiin
yhtenäiskoulun valmistuttua. Opettajia 80 vuoden aikana oli noin 25.
Kääriälä
Koulu päätettiin aloittaa 20.8.1923 ja koulu toimi Hovin
päärakennuksessa 45 oppilaalla. Hovin tiloja otettiin uuteen käyttöön ja uuden
koulutalon juhlalliset vihkiäiset pidettiin 12.10.1952. Kääriälän koulun
kohtalona oli myös salaman sytyttämä tulipalo, joka tuhosi koulurakennuksen
28.7.1975. Sen seurauksena kylälle ei rakennettu enää uutta koulua, vaan
oppilaat (34) kuljetettiin Kirkonkylän koululle syksystä 1977 lähtien.
Opettajia 54 vuoden aikana 14.
Hauhala
Koulutoiminta Hauhalassa aloitettiin syksyllä 1924. Hauhalan
koulunkin kohtalona oli tulipalo, sillä vuonna 1926 valmistunut koulutalo tuhoutui
tulipalossa kevätkesällä 1928. Oppilaita oli 47. Uuden koulurakennuksen
vihkiäisjuhlaa vietettiin 25.3.1931. Tulipalo tuhosi myös tämän
koulurakennuk-sen 25.4.1936. Uusi koulurakennus valmistui ripeän toiminnan
ansiosta, sen vihkiäisiä vietettiin jo 20.3.1938. Koulutoimintaa Hauhalassa
kesti vuoteen 2000 saakka, Hauhala oli toinen lakkautetuista viimeisistä
kyläkouluista. Oppilaat ( 20) siirtyivät pääosin uuteen Yhtenäiskouluun
syksyllä 2000. Opettajia 76 vuoden aikana 22.
Ylivesi
Syksyllä 1928 Yliveden supistettu kansakoulu 30 oppilaalla
pääsi aloittamaan toimintansa talollinen Albin Montoselta vuokratuissa
tiloissa. Koulurakennus valmistui ja vihittiin 4.6.1939. Koulutoimintaa kesti
vuoteen 1971 keväälle, jolloin oppilaat (20) siirrettiin Ruokolan kouluun.
Opettajia 43 vuoden aikana 14.
Saukonsalo
Koulutoiminta Saukonsalossa alkoi 1934 ja vuonna 1935 oppilaita oli 46.
Saukonsalolaiset saivat odottaa oman koulurakennuksen valmistumista aina
vuoteen 1951 saakka. Vihkiäisjuhla pidettiin 28.1.1951. Kovasta pakkasesta
huolimatta väki täytti juhlivan koulun, jonne tultaessa ainoa käyttökelpoinen
ajoneuvo oli tuolloin hevoskyyti. Huolimatta oppilaiden pitkistä ja haastavista
koulumatkoista oli Saukonsalon koulu ensimmäinen, joka joutui lakkautuslistalle.
Syksyllä 1968 oppilaat (11) siirtyivät Hauhalan koulun oppilaiksi. Opettajia 34
vuoden aikana 18.
Kirkonkylän koulu
Toimi lähes 30 vuotta kunnan ainoana kouluna. Oppilasmäärä
oli alkuaikoina pitkään yli 50. Opetustilana oli vain yksi pienehkö
luokkahuone, jossa yksi opettaja opetti.
Apuopettajan aloitettua toimi hänen luokkansa
veistoluokassa, kunnes 1912 saatiin päärakennuksen yhteyteen koulun suurin
luokkahuone sekä toisen opettajan asunto.
1923 aloitti Kirkonkylän piirissä alakoulu, joka
sijoitettiin vuokratiloihin Koivulaan. Vuonna 1928 alakoulu (oppilaita noin
120, 20 jatko-opetuksessa) sai uudet ajanmukaiset tilansa uudessa rakennuksessa
yläkansakoulun yhteydessä, kolmas opettajan asunto sekä tilat koulukeittolaa
varten.
Kansakoulutarkastajat totesivat puutteita ja antoivat
kehotuksia niiden korjaamiseen. Jo 1920-luvulla kiinnitettiin huomiota
luokkahuoneiden lämpötilan lisäksi myös tuuletukseen.
1940-luvulla oppilaita 139+32, 1950 97+14, 1960 124+9.
1950-luvulla laajennettiin eteisiä ja 1970-luvulla
laitettiin vesijohdot.
Peruskoulun alkaessa 1974 oppilaita oli 70 ja vuoden 1977
alusta koulu muutti saamiinsa uusiin ja ajanmukaisiin tiloihin Kirkonkylän
keskustaan. Koulun kanssa samassa kiinteistössä toimi kunnan pääkirjasto ja
urheiluhalli.
Kansakoulujärjestelmän aikana Anttolan kunnan koululaitos
oli suurimmillaan 1968, jolloin Anttolan seitsemässä kansakoulussa ja
kansalaiskoulussa oli yhteensä 16 opettajaa, sama määrä kuin nyt, vuonna 2014.
Oppilaita oli 1968 noin 240, nyt 2014 164.
Oppilaiden määrä on ollut suurimmillaan vuonna 1940, 385
oppilasta kaikissa kunnan kouluissa yhteensä.
Mikkelin
mlk:n ja Anttolan yhteinen kansalaiskoulu aloitti toimintansa vuonna 1969
Rantakylässä. Kulkeminen sinne oli raskasta pitkien koulumatkojen johdosta.
1971 pääsivät anttolalaiset yhteiseen keskikouluun. Keväällä 1984 suoritti 22
Anttolan nuorta ylioppilastutkinnon.
1986
jäi Kirkonkylän koulun pitkäaikainen johtajaopettaja Pekka Jormalainen
eläkkeelle, Anttolassa 38 vuotta
kestäneen työuran jälkeen. Hänen aikanaan siirryttiin
kansakoulujärjestelmästä peruskouluun,1.8.1974.
1990-luvulla
visioitiin ajatusta yhtenäisestä perusopetuksesta kunnassa, joka johti siihen,
että Anttolaan oli mahdollista rakentaa uudenlainen koulu, Yhtenäiskoulu, jossa
oli oppilaita esikoululaisista 9.-luokkalaisiin. Opetusministeriö oli myös
suopea ajatukselle ja vuonna 2000 valmistui uusi osa entisten rakennusten
lisäksi. Syksyllä 2000 aloitti koulussa yli 200 oppilasta.
Osa Rantakylässä aloittaneista oppilaista jatkoi opintojaan
siellä koko yläasteen.
Kirkonkylän
koulun 130 - vuotisessa historiassa on ensimmäisen johtajaopettajan, nykyisen
rehtorin, virassa toiminut monta opettajaa. Ensimmäinen pitkäaikainen
viranhaltija oli Johan Wilhelm Liukko, vuosina 1887-1917. Hän oli hyvin
arvostettu ja kunnioitettu persoona ja toimi myös moninaisissa
luottamustehtävissä. Häntä pidempään johtajaopettajana toimi Pekka Jormalainen,
vuosina 1948 - 1986. Hän ansiokkaasti kirjoitti Anttolan kunnan satavuotiaan
koululaitoksen historiikin 1984. Kolmanneksi pisimpään virkaa on hoitanut Kimmo
Tanttu 1986 - 2010. Hän sai toteuttaa uuden mallisen koulun, Yhtenäiskoulun,
Anttolaan.
Heillä kolmella yhteenlaskettuja työvuosia virassa oli 92.
Loput 38 työvuotta 130-vuotisesta historiasta virkaa on ollut hoitamassa 16 eri
henkilöä. Tällä hetkellä rehtorina toimii Susanna Savander, syksystä 2012
lähtien. Muissa opettajien viroissa on myös työskennellyt lukuisia
pitkäaikaisia opettajia.
Anttola, kaupunginosa Mikkelin kaupungissa
Vuoden 2001 alusta Anttolan kuntaa ei enää ollut, vaan
Anttola ja Mikkelin maalaiskunta
liittyivät Mikkelin kaupunkiin.
Samoin palattiin tilanteeseen, joka oli viimeksi vuonna 1910
eli Anttolan alueella on vain yksi koulu. Yhtenäinen perusopetus oli uutta
Suomessa. Uuteen yhtenäiskouluumme kävivät lukuisat tiedonhaluiset tutustumassa
ja ottamassa mallia.
Nyt,
syksyllä 2014, Anttolan kunnan koululaitoksen täyttäessä 130 vuotta, on
Kirkonkylän koulu taas tämän Mikkelin kaupunginosan ainoa koulu, Anttolan
yhtenäiskoulu, jossa opiskelee 164 oppilasta. Henkilökuntaa on 23. Mikkelin
kaupungin hallinnollisilla päätöksillä esikoululaiset siirrettiin pois koulun
alaisuudesta.
Kirkonkylän
vanha, vuonna 1977 käyttöön otettu koulurakennus on purettu pois ja uusia
opetustiloja kunnostetaan Anttola-talolle, joka oli Anttolan kunnan entinen
kunnanvirasto. Koulun tilat;
liikuntahalli, teknisen työn tilat ja
vuonna 2000 käyttöön otetut tilat, on myös kunnostettu.
Kirjaston
ensimmäiset tilat olivat vuodesta 1977 nykyisen teknisen työn tiloissa kunnes
muutto uuteen kirjastoon tapahtui vuonna 2000. Lokakuussa 2014 kirjaston uudet
tilat on avattu Anttola-talolla,
entisessä Anttolan kunnan valtuustosalissa.
Perinne, joka
kouluissa on jatkunut lähes koulujen olemassaolon ajan, on joulujuhla eli
kuusijuhla.
Johtokunta päätti
6.12.1885: ” Päätettiin lukukauden loppuessa panna valo ja namusia kunnan
kustannuksella tilaisuutta varten hankittavaan lasten joulukuuseen.”